Wist je dat..

Wist je dat?

Op onze 'Wist je dat' pagina willen we iedereen kennis laten maken met het merk Mazda en Automobielbedrijf Peeten.

Image
Peeten 50 jaar

..Automobielbedrijf Peeten de oudste Mazda dealer van heel Europa is?

De geschiedenis van Peeten in Baarlo startte eigenlijk al in 1933 toen Sjeng Peeten een smederij begon waar hij één jaar later een benzinehandel bij voegde. In '53 werd de smidse uitgebreid met een garage waar Piet Peeten in 1961 uiteindelijk overstapte naar de autohandel. Uiteindelijk is 1963 het jaar waarin Automobielbedrijf Peeten is opgericht en zou 1967 de boeken ingaan als start van de samenwerking met Mazda! 

In 2017 is met de Mazda Unified Directory database naar buiten gebracht dat Automobielbedrijf Peeten de eerste en dan ook de oudste dealer van heel Europa is. Al meer dan een halve eeuw wordt er hard gewerkt om één van de toonaangevende servicebedrijven van de regio de zijn. 

Image
Showroom

..Automobielbedrijf Peeten een totaalservice pakket beschikbaar heeft voor haar klanten?

Sinds het begin van Peeten Mobiel heeft de ontzorging van klanten centraal gestaan binnen het bedrijf. Waar dit aan het begin werd ingevuld door een tankservice is dit uiteindelijk geëvolueerd in een totaalservice pakket waar bijna alle denkbare elementen van mobiliteit binnen vallen.

Of het nou gaat om de aanschaf of lease van een auto, het verzekeren of financieren ervan of schade die gerepareerd moet worden. Dat kan allemaal met ieder merk van alle leeftijden bij zowel personenauto's als bedrijfswagens tot 3.500 kg! Maar ook onderhoud, APK, bandenwissel en -opslag of verlengde (Mazda) fabrieksgarantie behoren tot de mogelijkheden. 

Kan de totaalservice van Automobielbedrijf Peeten iets voor jou betekenen?

Image
CX-5

..de meest waardevaste auto al vaker een Mazda is geweest?

De Mazda CX-5 is niet meer weg te denken in Nederland. De SUV heeft sinds de introductie in 2012 twee metamorfoses ondergaan. De eerste update, het modeljaar 2015, is in 2016 uitgeroepen door de ANWB als meest waardevaste auto in Nederland en scoort nog ieder jaar erg goed op basis van uitstraling, betrouwbaarheid en restwaardes. 

In 2017 was het de beurt aan onze Mazda CX-3. Met een riante voorsprong wist de CX-3 de titel van meest waardevaste occasion te bemachtigen. Dit komt voornamelijk door het sportieve uiterlijk, de uitstekende rijeigenschappen en de ruime uitrusting in veiligheidssystemen.

En ook in 2018 viel de grootste SUV van Mazda in Nederland weer in de prijzen. Ditmaal werd de CX-5 benoemd tot occasion van het jaar. Meerdere modellen werden op basis van verschillende factoren getoetst en daaruit kwam ons model als winnaar uit de bus. Al met al betekent dit dat zowel de 1e, 2e als ook de 3e modeljaar CX-5 prijzen heeft weten te pakken.

Ook één van de meest waardevaste auto's rijden?

Bekijk nu ons aanbod voor een occasion!

Ook één van de meest waardevaste auto's rijden?

Bekijk nu ons aanbod voor een occasion!

Image
wcoty en wcdoty

..Mazda al meerdere 'World Car Design of the Year' prijzen heeft gewonnen?

Het design van een auto is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Daarom zitten de ontwerpers in Japan ook niet stil en hebben ze in korte tijd al twee keer de prijs voor World Car Design of the Year in ontvangst mogen nemen. In 2020 was dat nog voor de compleet vernieuwde Mazda3, wat voor Mazda het eerste model van de 7e generatie Mazda's betekende en in 2016 was dat voor de vernieuwde MX-5. In 2016 was het het niet alleen het design van de MX-5, maar werd hij uitgeroepen tot algehele winnaar als World Car of the Year. 

In 2020 greep Mazda net naast de overwinning in de categorie World Car of the Year. Het merk complementeerde daarentegen wel de top 3 met zowel de nieuwe Mazda3 als ook de CX-30.

Welk model verdient volgens jou de Design prijs?

Image
cx-5betrouwbaar

..Mazda in de top 3 van meest betrouwbare automerken is geëindigd?

Het is alom bekend dat de oosterse automerken goed scoren in de betrouwbaarheid van alle modellen. Jaarlijks bepaalt de Consumentenbond welke auto's en merken het (on)betrouwbaarst zijn.

Waar in 2018 Mazda nog op een 11e plek uitkwam, resulteerde de jaren 2019 en 2020 in respectievelijk een 3e en 4e plek! Mede door de atmosferische motoren zorgt Mazda ervoor dat de betrouwbaarheid hoog blijft. 

Welke Mazda's scoren nu het beste? In de test van 2020 scoort de Mazda3 een 8,9 en de Mazda CX-5 zelfs een 9,1. 

Image
CX-30 crash

..Mazda momenteel de meest veilige auto ter wereld produceert?

In 2019 had Mazda de eer om de Mazda CX-30 tot meest veilige auto ter wereld te benoemen. In de Euro NCAP Crashtest behaalde het model de hoogste score van 5 sterren met meer punten dan andere merken en modellen ooit hebben behaald. Er werd bijvoorbeeld een uitzonderlijk hoge score van 99% gehaald in de categorie 'Inzittende Volwassene'.

Kies ook voor de veiligste auto ter wereld!

Image
787B

..de 787B met wankelmotor ooit de 24 uurs race van Le Mans heeft gewonnen?

Tegenwoordig kennen we de MX-5 Cup, een competitie waar uitsluitend Mazda MX-5en over het asfalt tegen elkaar racen. Maar met een flashback naar 1991 kunnen veel autosport-liefhebbers zich de 24-uurs race van Le Mans wel herinneren. 

In dat jaar won Mazda als eerste Aziatische autofabrikant de race, wat tot op de dag van vandaag nog altijd een historische zege is. De 787B is nog altijd de enige auto met een niet-zuigermotor die deze race heeft gewonnen. 

..Mazda een ongeëvenaarde benzinetechniek op de markt heeft gebracht?

Zoals veel Mazda-liefhebbers wel al weten is Mazda het eerste merk dat een commerciële brandstofmotor op de markt brengt met een vonk- en compressieontsteking binnen één motorblok. Deze revolutionaire techniek wordt Skyactiv-X genoemd en daar gaan we de komende jaren nog veel van genieten. Voor Mazda is dit één van de onderdelen om de hoeveelheid broeikasgassen die de natuur in komen te verminderen.  

In het kort werkt de Skyactiv-X motor als volgt: Skyactiv-X maakt gebruik van Spark Controlled Compression Ignition, een door Mazda gepatenteerde technologie. Een uiterst arm mengsel van brandstof en lucht wordt met zeer hoge druk samengeperst. Vervolgens wordt een zeer kleine, compacte hoeveelheid brandstof met een vonk ontstoken. De hitte en de druk in de cilinder nemen toe, waardoor de resterende brandstof door de druk ontbrand (dit gebeurt normaal alleen bij een dieselmotor). De brandstof verbrandt sneller en vollediger, waardoor de motor krachtiger is en lagere emissies heeft dan een conventionele motor.